Torres del Paine

31 maart 2022 - Punta Arenas, Chili

Ik draai me nog maar eens een keer om in bed. Hoe laat zou het zijn?  Het geluid van zingende jongeren klinkt gedempt door de gesloten ramen.  Onze hotelkamer kijkt deels uit over de stad ‘ Punta Arenas ‘ en deels over hoge trappen die leiden naar een uitzichtpunt. Deze trappen zijn een fijn plekje voor ‘hangjongeren’ om de zaterdagavond in te luiden met een drankje. Ze houden het vol tot 7.30 uur zie ik op mijn telefoon. Nog een paar uurtjes en ze komen ons ophalen voor de lange rit naar Torres del Paine waar we 4 dagen verblijven in Ecocamp. Gisteren zijn we met een vlucht vanuit Puerto Mont naar de zuidelijkste stad van Chili gevlogen.  We slapen hier in een erg leuk hotel met themakamers. Zo slapen wij in ‘de melkerij’. De lampen en toiletrolhouder zijn gemaakt van melkbussen en op de muur hangt een groot koeievel. Ook het restaurant is erg gezellig dus we vermaken ons prima. Mijn maag is nog herstellende maar het gaat steeds beter alhoewel de ober me wel vreemd aankijk als ik het kindermenu bestel. Maar zelfs de kom tagliatelle die dan wordt geserveerd is van het formaat slabak.                       Het was trouwens gisteren nog best even spannend toen we naar het vliegveld reden. Er stond een uur voor ingecalculeerd en we hadden daar nog een half uur bijgeteld voor de zekerheid. Wekenlang hebben we enkel oponthoud gehad door wegwerkzaamheden. Deze dag staan we echter in een serieuze file. We komen door wijken buiten Puerto Mont waar ik met mijn cameratas niet door zou durven te lopen. Het is net India maar dan op z’n Chileens. Veel mensen, veel krotten, veel stoplichten en heel heel veel auto’s die kris kras door elkaar rijden. Het schiet voor geen meter op en dat is niet prettig als je een vliegtuig moet halen en ook nog een huurauto moet inleveren. Ik moet ineens aan Lora denken, de Britse vrouw van de Yoga. “ adem in, adem uit, adem via je buik, daar wordt je rustig van. Dat probeer ik dan maar. Uiteindelijk is er niets aan de hand want we komen 3 kwartier voor onze vlucht aan en kunnen gewoon nog inchecken. Na een rustige vlucht in een halfvol vliegtuig zijn we dus nu in Punta Arenas. Als we aan het ontbijt zitten komt de receptioniste naar ons toe.” Jullie chauffeur is gearriveerd”! Oké beter te vroeg dan te laat. Op weg dus naar Torres del Paine. We hebben er al zo lang naar uitgekeken om dit machtige natuurpark te mogen bezoeken. Zullen we ook puma’s gaan spotten!?