El final

1 april 2022 - Punta Arenas, Chili

“ Si, doe nog maar een bietje” zegt Jan lachend en hij schuift zijn wijnglas naar voren. De serveerster draagt een mondkapje maar aan haar ogen zie ik dat ze niet begrijpt wat hij zegt. Het is de laatste avond bij Ecocamp en we genieten nog maar een keer van de heerlijke wijn en het geweldige eten. Een van de pluspunten van Ecocamp is dat je bij je ontbijt gelijk een boterhamzakje kunt vullen zodat je tijdens je wandeling lekker in de buitenlucht kunt lunchen (eindelijk een gezonde lunch dus). We hebben de afgelopen dagen heel veel mooie natuur gezien en veel gewandeld waarbij we uren alleen op de wereld waren. Het was soms zo stil dat het gewoon zeer deed aan mijn oren.  Zo klinkt ‘niets’ dus.

Een van de hoogtepunten is een bezoek aan Lago Grey en de gletsjer. De felblauwe wanden van ijs zijn zeker 20 meter hoog en er ontsnapt een ongekend sterke koude wind uit het dal. We kunnen bijna niet ademen als we langs de muur van ijs varen maar wat een indrukwekkend uitzicht hebben we vanaf het bovenste dek van de boot. Als ik foto’s maak houdt Jan me met 2 handen vast zodat ik niet tegen de reling aan smak. Maar goed, ook aan deze reis komt dus helaas een einde. Donderdagochtend om 9:00 uur vertrekt ons busje weer naar Punta Arenas (een rit van 5 uur) waarna we in een vlucht van 4 uur naar Santiago vliegen. De dag daarna vliegen we met KLM weer terug naar Nederland. Het tijdverschil is dan 5 uur dus we hebben wel even nodig om bij te komen denk ik.
Als je dit leest, heb je het goed volgehouden onze blog te blijven volgen. Leuk dat je interesse toonde voor onze reisavonturen! We zijn natuurlijk nog niet thuis maar de lange saaie terugreis besparen we je. We hopen in ieder geval dat ik niet nog een hoofdstuk hoef te wijden aan een spannende terugvlucht. Hierbij wil ik afsluiten met nog wat leuke feitjes:

Totaal aantal km zelf gereden: 2257

Liter Euro 95 kost: € 1,25

Glas wijn of flesje bier € 6

Driegangenmaaltijd gemiddeld: € 33

Puma’s gespot: 0

Guanaco’s gespot: 2000

Aantal inwoners in Chili: ( slechts) 19 miljoen

Wat gaan we niet missen van Chili: de ongezonde lunches en vaak slechte koffie

Wat gaan we wel missen van Chili: de ruimte, rust en overweldigende natuur

Tip voor als je naar Chili wilt reizen: leer Spaans want als je tegen de chauffeur zegt: Brrr, cold, a bit warmer por favor (voor als je wilt dat de airco wat lager wordt gezet in het busje) dan begrijpt hij je echt niet:-).

1. Annelore Bulkmans:
    Hoi Jeannette en Jan,
    Wat heb ik genoten van jullie reisverhaal. Prachtige reis.
    Goede reis terug en ik verheug me op jullie volgende avontuur :)!
  2. Jeannette:
    1 april 2022
    Dankjewel Annelore maar dat gaat nog wel eventjes duren denk ik;-)
  3. Ad:
    1 april 2022
    Hè Jannette en Jan, wat een prachtige verhalen en foto’s. Je schrijft zo fijn dat ik meegenomen ben in jullie reis. Goede terugreis en tot later.
  4. Jeannette:
    1 april 2022
    Dankjewel Ad en als het goed is ben ik woensdag weer op kantoor:-).
  5. Hans:
    1 april 2022
    Wat een mooie foto’s en een geweldige ervaring.
  6. Jeannette:
    1 april 2022
    Dankjewel en het was zeker een hele mooie ervaring. Tot snel!
  7. Francine en Jos:
    1 april 2022
    Hey Jeanette en Jan, wat hebben wij genoten van jullie prachtige, boeiende, indrukwekkende verhalen, schitterend om ze steeds te lezen, Jullie kunnen het mooi verwoorden. Maar wat hebben jullie toch een ontzettende avontuurlijke mooie reis gemaakt zeg. En wat een prachtige foto’s heb je weer gemaakt. Zo bijzonder van een schitterend land. Wat zullen jullie blij zijn om je kinderen weer te zien, en je kleindochter weer te kunnen knuffelen. Wij wensen jullie weer een hele goede voorspoedige terugreis, en zien jullie weer in WW. 😘😘
  8. Jeannette:
    1 april 2022
    Bedankt voor jullie belangstelling buurtjes en tot heel snel!
  9. Hans:
    Jazeker tot snel.
  10. Corné&Inge:
    2 april 2022
    Jullie hebben een hele mooie reis gemaakt. Dank jullie wel voor het delen.
  11. Jeannette:
    2 april 2022
    Graag gedaan 😉
  12. Frank Scheffers:
    3 april 2022
    Een prachtig land met mooie natuur waar jullie prachtige foto's van hebben gemaakt. Wat zullen jullie genoten hebben.
  13. Monique:
    4 april 2022
    Een mooie reis om op terug te kijken, pakken ze jullie niet meer af! Wat een prachtige herinneringen. Goede reis en tot snel!