Epiloog

6 september 2014 - Hong Kong Int Airport, China

Het nadeel van verre reizen is dat je ook weer een lange terugreis hebt. Inmiddels vertoeven we alweer 4 uur op Hong Kong airport. Geen pretje en nog een vlucht van 12 uur voor de boeg. We zitten dus maar wat te hangen en te zitten en kijken met een schuin oog naar een film die hier opstaat. Het is een horrorfilm wat me niet echt verantwoord lijkt voor de kinderen die hier rondlopen maar blijkbaar denken ze er hier anders over. In ieder geval hebben we alle tijd om nog eens terug te denken aan wat we allemaal wel niet gezien hebben op onze reis. Ik heb al ellenlange verhalen geschreven dus ik hou het nu kort en bondig. Wil je een keer naar Australie gaan dan kun je met het volgende rekening houden:

- Gas terugnemen, in Australie is het ' take it easy'
- Geen gescheld, geen getoeter in het verkeer (zelfs niet in Sydney). Je rijdt aan de linkerkant van de weg!
- Op de hele reis 2 chagerijnige mensen gezien en dat waren Nederlanders
- Australië is zo'n 50% duurder dan Nederland wat betreft eten en accommodaties

- Benzine is echter maar 1,20 per liter en taxi's zijn de helft goedkoper
- Wifi is niet overal vanzelfsprekend, alleen op de vliegvelden is echt goede gratis verbinding
- Alcohol kun je niet in de supermarkt krijgen maar in speciale ' bottleshops' en die zijn soms lastig te vinden
- Binnenlandse vluchten zijn goed te doen en goedkoop
- Hier kun je gerust je I-phone op tafel laten liggen als je naar het toilet gaat en de voordeur van je huis zelfs geheel weglaten
- In de winter (bij ons zomer) is het perfect qua klimaat in Queensland. Je hebt dan ook geen muggenwerend middel nodig. Het is wel vroeg donker!
- Australie is gek op rugby, het is hier volksgekte nr. 1
- Een normale koffie heet hier ' long black' maar schrik niet als je een hele grote beker krijgt
- Het is hier mooi! Zooo mooi en zo divers qua landschap

We gaan het missen!

1. Jeanny:
    6 september 2014
    Sterkte met de verdere terugreis. Het zal straks wel weer wennen worden aan het jachtige leventje hier ;-)
  2. Frank Burgers:
    6 september 2014
    Prachtige samenvatting Jeannette! Je maakt me nog enthousiaster. Nu ik zelf New York van mijn verlanglijstje kan schrappen, staat Australië en/of Nieuw Zeeland bovenaan. Dank voor de verhalen en tips en goede terugreus.
  3. Michelle:
    10 september 2014
    Mooie verhalen van een mooie reis! Welkom terug en succes met weer wennen in NL ;-)