Puerto Guadal

10 maart 2022

We komen aan op de kleine vluchthaven Balmaceda na een drukke binnenlandse vlucht. Volgens onze Chileense contactpersoon Lorena zou iemand ons opwachten en begeleiden naar de huurauto. Ik had haar nog specifiek gevraagd waar we het verhuurbedrijf konden vinden. Hmmm helaas niemand te zien die het bordje ‘Boxtel’ draagt. We gaan buiten de terminal kijken en een ijzig koude wind slaat ons op de oren. We weten niet hoe snel we onze windjacks uit onze tas moeten pakken. Brrr dat belooft wat voor de komende weken. Na een half uur wachten en wat navraag hier en daar zijn we nog geen stap verder. Nou raken we niet meer snel in paniek maar het is zo koud! Nog maar een keer in al dat papierwerk gekeken en uiteindelijk vindt Jan toch een naam van een verhuurbedrijf. Hé die zat toch in het halletje bij de uitgang! Ik schrik als we uiteindelijk onze huurauto krijgen toegewezen. Wat een enorme bak, is wel iets anders dan een Renault Clio. Er zitten genoeg butsen in de auto en ook een flinke scheur in de voorruit. Als we even later op weg gaan richting Puerto Guadal begrijp ik waarom. We mogen vandaag 260 km op een onverharde weg rijden en dat gaat niet echt harder dan 60 km/u. Met een lunchpauze erbij doen we er 6,5 uur over. Onderweg vergapen we ons aan al het natuurschoon. Een groot deel rijden we langs het felblauwe General Carrera meer, het diepste meer van Zuid-Amerika. Achter iedere bocht is er weer een ander adembenemend uitzicht.

Na deze ‘bumpy ride’ arriveren bij onze lodge mirador El Guadal, met slechts 8 cabines is het er heerlijk rustig. Iedere cabine heeft een geweldig uitzicht op het meer. Tot onze verrassing komt een van de eigenaren uit Nederland. Stefan die getrouwd is met de Chileense Caroline, vertelt ons dat de redactie van Floortje Dessing al 2 keer contact met hem heeft gezocht voor het programma ‘Floortje naar het einde van de wereld’.  De lodge blijkt echter net niet afgelegen genoeg te liggen.  Nou, wij hebben wel het idee dat we aan het andere eind van de wereld zitten. Wat een stilte hier! Als we onze koffers uit de auto halen schrikken we behoorlijk. Alles zit duimdik onder het stof, haha het ziet er niet uit!

De volgende dag rijden we naar Catedral del Marmol. Dit zijn marmeren grotten in het meer die we met een boottocht bezoeken. Het is echt supermooi weer, zeker 22 graden! Dat is dus Patagonië, het weer is hier echt onvoorspelbaar. Vanavond zijn we uitgenodigd voor een bbq met de andere gasten. Uiteraard hebben we voor de verse zalm gekozen. Zin in!

1. Claudia Steenbergen:
    11 maart 2022
    Jan op een boot.. het wordt nog eens wat. Maar ziet er prachtig uit hoor. Mooie foto’s en weer mooie slaapplekjes. Laat dat maar aan Jeannette over!
  2. Bonny:
    11 maart 2022
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Veel plezier met het bezoeken van de grotten en hopelijk smaakte de verse zalm ;-)
  3. Sabine:
    11 maart 2022
    Prachtig, super leuk om jullie verhaal te volgen! Geniet van al het moois dat jullie nog gaan zien...
  4. P. van der Veeken:
    11 maart 2022
    Je hebt in ieder geval een avontuurlijke reis en natuur die wij alleen op tv zien.
  5. Hans:
    11 maart 2022
    Wat een geweldige ervaring weer.
  6. Leonie:
    13 maart 2022
    Leuk verhaal weer! Lijkt me een prachtige ervaring!