Outback adventure

25 augustus 2014 - Yulara, Australië

' Sunny' schalt het uit de radio als we over de Stuart Highway naar Kings Creek Sation rijden. Boney M slaat de spijker op z'n kop want zonnig is het hier inderdaad; er is geen wolkje aan de lucht te spotten. Wat een verademing na de 4 kille dagen in North South Wales. We hebben zo'n 500 km voor de boeg en we wanen ons in een roadmovie met dit uitzicht. Een 2 baans asfaltweg slingert zich door een uitgestrekt woestijngebied en we lijken de enige berijders. De felblauwe lucht steekt af tegen het rode zand. Eigenlijk is het geen rood, je kunt de kleur het beste omschrijven als rode oker of roest (wat het in feite ook is want er zit hier veel ijzer in het zand) maar hoe je het ook went of keert, het contrast is groot en ondanks dat de rit erg lang is, verveelt het uitzicht niet. Gisteren zijn we vanuit Sydney naar het hart van het rode centrum, Alice springs, gevlogen waar we 1 nacht zijn gebleven. Alice Springs, de toegangspoort tot alle bezienswaardigheden, heeft een leuk vliegveld en we waren erg gecharmeerd van de sevices die Quantas airways boodt. Slechts 1 uur van tevoren inchecken en geen gezeur met detectiepoorten of paspoortcontroles. Vliegen binnen Australie gaat dus een stuk eenvoudiger dan vliegen binnen Europa. Alice Springs zelf had ons niet zo veel te bieden. We zijn even naar de 'Flying docters' geweest maar hadden verder te weinig tijd om de omgeving echt goed te verkennen. Verder hadden we er de eerste ontmoetingen met Aboriginals maar die zijn niet echt positief te noemen. Ze lopen een beetje te sjokken door de straten en te schreeuwen tegen elkaar. Ze zien er eigenlijk wel een beetje zielig uit. Er is veel politie op de been om ze een beetje in het gareel te houden; kortom niet zo'n gezellige sfeer.

Maar nu zijn we dus onderweg naar een cattlefarm met kamelen en runderen. Hierbij is dan een slaapgelegenheid in een safaritent. Als we arriveren krabben we ons achter de oren als we de slaapgelegenheid zien met gezamelijk toiletgebouw. Het is weer eens iets anders dan een luxe resort maar we vinden het uiteindelijk wel cool. Ondanks dat we meer dan 500 km gereden hebben rijden we toch nog een 36 km door naar Kings canyon. Hier zijn diverse korte en lange wanderoutes uitgezet en we besluiten 2 korte te nemen. Je moet zorgen dat je voor zonsondergang terug bent want anders heb je een probleem. We genieten van de spectaculaire zandstenen wanden en kloven en klimmen nog een heel stuk omhoog om een leuke foto te maken van het uitzicht. We rijden terug naar de farm en eten hongerig een hamburger met wedges. Aan de kamelenburger wagen we ons dit keer maar niet. Bij de safaritenten is ook een bbq-gelegenheid EN een gelegenheid om een kampvuur te maken. We kopen daarom een paar biertjes (een paar want een blikje bier kost hier 8 AUS dollar! en lopen naar de vuurplaats waar inmiddels ook andere mensen zijn gaan zitten. We maken kennis met een stel uit Engeland, uit Australie, uit Zuid-Afrika en jawel, er zijn ook weer Hollanders bij. Hilariteit alom als bekend wordt dat Jan brandweerman is en hij een kampvuur wil gaan maken. Een uurtje later: picture perfect! Kampvuur, duizelingwekkende sterrenhemel, goede gesprekken EN marsmellows midden in de bush. Memorabel!

De volgende ochtend rijden we op tijd weg naar Ayers rock. Hier slapen we voor het eerst 2 nachten op 1 locatie en we nemen ons voor ook even te relaxen omdat het reistempo erg hoog ligt. Onderweg moet Jan boven op de rem omdat er ineens een stuk of 6 kamelen oversteken! Kangaroos hadden we wel verwacht maar zeker geen kamelen. Voor we bij Ayers rock aankomen zien we eerst Mountain Conner, een monoliet die zeker zo indrukwekkend is als Uluru (ook wel bekend als Ayers Rock en het nationale icoon van Australie). Stoppen dus en snel wat foto's maken. Als ik de berg wil fotograferen slaat mijn lens op hol. Ik krijg de berg niet scherpgesteld. Als ik kijk bij de instellingen of de camera wel goed staat ingesteld druk ik op de verkeerde knop en is ineens heel mijn sd-kaart leeg. HOE krijg ik dit voor elkaar? Ik geef een kreet en stamel naar Jan dat ik alle foto's kwijt ben. Dit moet wel een vloek zijn van de Aboriginals toen ik de berg wilde fotograferen! Jan lacht me natuurlijk keihard uit en zegt dat ik gewoon moet leren met de camera om te gaan. Alles kwijt van King's canyon en het magische kampvuur aaargh! Gelukkig blijft het maar bij 1 dag want alle andere foto's zijn gekopieerd op de tablet. Reizen is ook leren met teleurstellingen om te gaan en vooral veel leren van je fouten! Zo blijkt ook dat we toch de telefoonkaart verkeerd hebben gebruikt en dat je inderdaad voor 0,40 cent naar nederland kunt bellen. Sorry Floortje....je blijft natuurlijk de enige echte reisspecialist!

1. Frank Burgers:
    25 augustus 2014
    Leuk verhaal! Een andere toepasselijke plaat van Boney M zou natuurlijk zijn geweest: Hooray! Hooray! It's A Holi-Holiday
  2. Chantal:
    25 augustus 2014
    Tja ook die camera blijft steeds een uitdaging voor je Jeannette ;) Weer een mooi verhaal en prachtige foto's!
  3. Bonny:
    29 augustus 2014
    He jeannette, balen van je camera. Gelukkig verdwijnt de herinnering daar niet mee ;-). Fijn te horen dat het weer beter is geworden. Geniet ervan en idd probeer waar kan te relaxen.